
2-3 minuten min.
Infilteren bij Airbnb (2)
Zoals ik beschreef in mijn eerdere bericht, ben ik geïnfilteerd bij het hoofdkantoor van Airbnb. Wat was nu concreet de aanleiding voor mijn bezoek aan Airbnb?
De aantrekkingskracht van het kantoor
Ik was tijdens mijn voorbereiding gestuit op een artikel van Metropolis magazine en dat had mijn interesse gewekt. Zoals gezegd zijn veel van de vergaderzalen geïnspireerd op echte Airbnb-kamers. Het zijn geen exacte kopieën van die kamers, maar ze moeten in ieder geval hetzelfde gevoel opwekken en hebben vaak een vrij huiselijk karakter.

© Carlos Chavarria





Naast deze vergaderzalen is er nog meer opvallende esthetiek in het gebouw. The president’s room is bijvoorbeeld geïnspireerd op de oorspronkelijke “presidentskamer” van het gebouw. De kamer mag door alle werknemers vrij gebruikt worden en dus niet enkel voorbehouden aan “presidenten” — die heeft Airbnb dan ook niet.
De zaal die ik voor kantine aan zag, blijkt dit inderdaad wel te zijn. De zaal is omgedoopt tot Ate Ate Ate cafeteria, met een duidelijke verwijzing naar 888 uit het adres van het pand. De zaal wordt behalve als café ook gebruikt voor informele vergaderingen aan de eettafel.
Airbnb is niet het enige bedrijf dat een bijzondere draai geeft aan de kantoorinrichting. Het Nederlandse bedrijf Coolblue staat bijvoorbeeld ook bekend om enkele absurde vergaderzalen. Zo hebben ze kamers die hinten naar een café, een studentenkamer en de Kuip. Google kan er ook wat van. Zo heeft Google in Amsterdam binnenshuis een kleine caravan als knusse vergaderplek staan. Airbnb staat dus zeker niet alleen in het creatief verfraaien van hun kantoor, maar weet als geen ander de verbinding te maken met zijn eigen bedrijfsidentiteit.


